Kolumni Imatralainen16.04.2013 Palvelua - Mitä ja miten?
Lähipalvelu, peruspalvelu, keskitetty palvelu, ostopalvelu, tukipalvelu – jokaisella meistä on niille omat tarpeet ja sisältökäsitykset. Palvelukokemuksissamme oleellisia tekijöitä ovat laatu, saatavuus ja palveluiden hinta. Imatran kaupungin strategiatyö kuluvana vuonna, uuden valtuustokauden alussa painottuu palvelustrategian tekemiseen. Palvelustrategiassa määritellään, mitä palveluja ja millä periaatteilla Imatran kaupunki järjestää asukkailleen tulevaisuudessa.
Imatran kaupungin pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen kehittäminen sekä koko kuntakenttään nähden poikkeuksellisen hyvä taloudellinen tilanne antaa meille nyt ja lähitulevaisuudessa liikkumavaraa. Sen turvin voimme rauhassa pohtia, miten ympäristöstä tuleva muutostarve esim. kunta- sekä sosiaali- ja terveysuudistuksissa vaikuttaa palvelutuotantoomme. Päähuomio strategian muodostamisessa ja käyttöönotossa tulee kiinnittää kuntalaisiin ja palveluihin, ei kuntarakenteeseen ja hallintoon.
Palvelustrategia on tärkeä työkalu kaupungin johtamiseen ja kehittämiseen. Maailma ympärillämme muuttuu nopeasti ja muuttuva toimintaympäristö luo uusia haasteita. Haasteiden keskellä meidän tulisi muistaa, että muutostilanne voi olla myös uuden alku ja kehittymisen lähtökohta.
Imatran kaupungin palvelustrategiaa valmistellaan kevään ja kesän aikana. Valmistelussa tullaan aktiivisesti kuulemaan kuntalaisia mm. asukastapahtumissa sekä hyödyntämällä nykytekniikan mahdollisuuksia.
Palvelustrategian linjaukset palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta koskettavat jokaista kuntalaista. Siksi kannustankin kaikkia tuomaan oman panoksensa kehittämistyöhön. Tapoja on monia; suora kontakti luottamushenkilöön tai virkamieheen, asiakaspalvelupiste, sähköposti, puhelin. Mielipiteitä, kommentteja, risuja, ruusuja, kehittämisehdotuksia, uusia ajatuksia, keinoja, tavoitteita; mitä tahansa imatralaisten parhaaksi. Kuunnellaan ja tullaan kuulluksi!
Anna Helminen Kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Kok.
|