Talousarviovaltuusto09.12.2013 Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Nyt käsittelyssä olevaa vuoden 2014 talousarviota ja talousarvioprosessia on leimannut muutos. Meillä Imatralla muutos on ollut merkittävää jo pitkän aikaa, mutta viime aikoina ulkoisissa tapahtumissa ja olosuhteissa tapahtuneet muutokset ovat tehneet talousarvioprosessista haasteellisen. Matkan varrella tiedot ovat tarkentuneet ja esim. verotulojen osalta alaspäin.
Hallituksen talousarviokäsittelyssä lähtökohtana oli tasapainoinen talousarvio. Peruslähtökohtina oli verorahoituksen riittävyys suhteessa toimintakatteeseen, vuosikatteen tulee riittää poistojen rahoittamiseen, perusinvestoinnit eivät saa ylittää vuosikatteen määrää. Kuten edellisinä vuosina, myös nyt elinkeinopoliittiset investoinnit käsiteltiin irrallaan perusinvestoinneista.
Kun kaupunginhallitus aloitti talousarvion I-käsittelyä, talouden epätasapaino oli 3,3 miljoonaa euroa. Tästä lähdettiin liikkeelle ja tämä epätasapaino jaettiin toimialoille tasapainotusta varten. Prosessiin viime vaiheessa yhteisöverojen ja valtionosuuksien määrä tarkentui – noin miljoonalla alaspäin ja tasapainotettavaa oli vielä viime vaiheessa noin 2 miljoonaa. Koska tavoitteena edelleen oli tasapainoinen talousarvioesitys, kaupunginhallitus päätti toimialoille annettavasta 1,3 miljoonan säästövelvoitteesta, joka lautakuntien tulee käsitellä ensi vuoden alussa käyttösuunnitelman ja palvelusuunnitelmien yhteydessä.
Talousarvioprosessin kuluessa keskustelua käytiin lähinnä siitä, mitkä esitetyistä tasapainotustoimenpiteistä ovat strategisesti hyväksyttävissä, mitkä eivät. Esityksistä, ehkä osin niiden puutteesta ja vaihtoehdottomuudestakin, johtuen koko vaadittua tasapainotusta ei lautakuntakäsittelyjen jälkeen saatu kasaan. Tärkeitä hallituksen linjauksia olivat myös säästöjen hakeminen hankinnoista ja erityinen tarkastelu vapautuvien virkojen ja toimien täyttämisestä ensisijaisesti sisäisesti. Kokonaistarkastelu rekrytointiprosessien ja henkilöstöhallinnon kokonaisuudesta tullaan tekemään hallituksessa osana henkilöstölinjausten toteuttamista. Vahva viesti on se, että sopeuttamista ja tehostamista haetaan isoista puroista siten, että strategian tavoitteita ei samalla romuteta.
Riskit: Työttömyys on Imatralla korkea ja se asettaa lisähaasteita sekä tuloille, menoille että palvelutarjonnalle. Valitettavasti usein työttömyys on rakenteellista eikä siihen ole kovin helposti ja nopeasti löydettävissä tehokkaita ja vaikuttavia keinoja.
Huonoa: Jos tulopuolta ei saada kasvatettua, velkaannumme ensi vuoden aikana noin 7 miljoonalla. Huonoa on se, että joudumme tekemään ikäviäkin päätöksiä, jotta voimme huomioida taloudelliset reunaehdot, joita meille ulkoa on annettu. Toisaalta, jos me entistä tarmokkaammin paneudumme sopimusohjausmallin antamiin mahdollisuuksiin sopimusten sisällön ja uudella tavalla tekemisen kautta, voimme varsin hyvin päätyä tilanteeseen, jossa samalla rahalla saamme enemmän tai parempaa aikaiseksi.
Hyvää: Positiivinen viesti kuntalaisten suuntaan on mielestäni se, että olemme päättäneet pitää veroprosentin ennallaan ja hakea talouden tasapainoa ennen kaikkea toiminnan sisältä toimintaa tehostamalla, rakenteisiin puuttumalla ja kiinnittämällä erityisen suurta huomiota valtuuston aiemmin tekemään päätökseen eläköitymisen maksimaalisesta hyödyntämisestä henkilöstökulujen minimoimiseksi. Edelleen ensi vuonna palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen käytetään merkittävä summa rahaa, nyt noin puolitoistasataa miljoonaa. Rahallisen panostuksen lisäksi talousarvio sisältää paljon asioiden laadullista kehittämistä ja siten todellista vaikuttavuutta. Käyttötalouden lisäksi Imatralla tullaan käyttämään reilu 5 miljoonaa perusinvestointeihin ja lähes 7 miljoonaa elinkeinopoliittisiin investointeihin. Tässä kaupungissa vireys ja tekemisen meininki, joka näkyy katukuvassakin, saa jatkoa. Elinkeinopoliittisista investoinneista on tärkeää huomioida, että näiden investointien lopputulos tulee paitsi edistämään strategisten tavoitteiden toteutumista, myös kaikkien imatralaisten hyväksi. Mikä parasta, näissä investoinneissa rahoitus tulee tulojen kautta kaupungin ulkopuolelta ja ei rasita kaupungin taloutta. Esimerkiksi Ukonniemen investointien osalta tämä on selvitetty ja todennettu.
Uutta: Osa ennen emokaupunkiin kuuluneita osia on yhtiöitetty ja keskusteluun on ihan aiheellisestikin nostettu konserniohjauksen merkitys. Konserniohjauksesta on keskusteltu useaan otteeseen ja myös talousarvioprosessin aikana kaupunginhallitus on kiinnittänyt aiempaa enemmän erityistä huomiota konserninäkökulmaan niin rahoituksen kuin vastuidenkin näkökulmasta. Konserniohjauksen jäntevöittämiseksi ja seurannan tiivistämiseksi, ehkä helpottamiseksikin konserniyhtiöille on asetettu valtuustoon nähden sitovia tavoitteita, joita tullaan seuraamaan kehitteillä olevan raportoinnin kautta.
Konserniyhtiöiden osalta talousarvioon on sisällytetty myös riskianalyysi eli aiemmin tänään hyväksytty riskienhallinnan perusteet pyritään aidosti ottamaan osaksi normaalia toimintaa välittömästi. Tähän liittyen työ on jatkuvaa ja vaatii yhtiöiden hallituksilta analysointia ja raportointia.
Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia virkamiehiä ja luottamushenkilöitä siitä työstä, jolla talousarviovuosi 2014 voidaan aloittaa huomattavasti helpommista lähtökohdista kuin monessa muussa Suomen kunnassa. Liialliseen tyytyväisyyteen ei ole kuitenkaan varaa tuudittautua vaan hihat on käytännössä heti käärittävä tänään päätettävän talousarvion saattamiseksi konkretiaksi. Erityisesti toivon meille kaikille, niin luottamushenkilöille kuin virkamiehille, sitoutumista yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen. Haasteellisessa tilanteessa, jos missä, tarvitaan vahvaa sitoutumista ja johtajuutta. Tarvitsemme avointa mieltä, positiivista ajattelua, innovatiivisuutta, yhteenhiileen puhaltamista, kykyä päästää irti vanhasta ja ennen kaikkea intoa oppia uutta. Jos me vaikeista ajoista ja päätöksistä huolimatta muistamme, ketä ja mitä varten me täällä olemme päätöksiä tekemässä, saamme aikaan myös tulevaisuudessa hyvän lopputuloksen, joka on taloudellisesti kestävä ja tarjoaa kuntalaisille mahdollisimman laadukkaat palvelut.
Arvoisa puheenjohtaja,
Samalla kun totean, että kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn yksimielisesti hyväksymänsä talousarvion, haluan toivottaa myös teille kaikille kiitokset hyvin sujuneesta yhteistyöstä kuluneen, valtuustokauden ensimmäisen vuoden, aikana.
Ihanaa joulunodotusta ja rauhallista joulua sekä ennen kaikkea menestyksekästä tulevaa vuotta niin luottamushenkilöille, viranhaltijoille kuin kaupungin henkilökunnallekin.
|