Talousarviovaltuusto08.12.2014 Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Kaupunginhallitus on tiiviin 5 päivän käsittelyn jälkeen saanut valtuustolle esityksen talousarvioksi vuodelle 2015. Haasteellisesta prosessista ja vaikeista ajoista huolimatta talousarvio on tasapainossa. Vuosikate kattaa poistot, emme velkaannu käyttötalouden ja perusinvestointien osalta. Kuten edellisinä vuosina, myös tällä kertaa elinkeinopoliittiset investoinnit on käsitelty irrallaan perusinvestoinneista.
Mennyt talousarvioprosessi oli minulle toinen kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Se oli vaikeampi kuin ensimmäinen. Ajat ja ympäröivän maailman tila ovat aiheuttaneet lisähaasteita. Tilanne verotulojen kertymisen osalta on samanlainen kuin edellisenä vuonna. Väestön ikärakenteesta ja erittäin korkeana olevasta työttömyysasteesta johtuen verokertymä ei kasva. Samanaikaisesti palvelutarve kuitenkin kasvaa. Valtionosuuksien pienenemien osana valtion talouden tasapainostusta kuin myös valtion asettamien velvoitteiden lisääntyminen asettavat nekin omat haasteensa.
Ja kuten kaikki edellisestä valtuuston kokouksesta muistamme, kunnallisveroprosentin korotus puolella prosenttiyksiköllä on nyt osana ensi vuoden talousarviota vaikuttaen tuloihin noin 2 miljoonalla eurolla.
Talousarvioprosessin aikana tuli jälleen ilmi sopimusohjausmallimme tuoreus. Kaikissa prosessin vaiheissa ei syntynyt aitoa neuvottelutilannetta tilaajan ja tuottajan välillä. Haluankin tässä yhteydessä korostaa niin yksittäisten valtuutettujen ja lautakunnan jäsenten kuin valtuustoryhmien roolia tiedonjakamisessa ja kouluttamisessa. Lautakunnan roolia ei voi tulevana vuotenakaan olla korostamatta.
Talousarviokäsittelyn aikana talouden epätasapaino ensimmäisten lautakuntakäsittelyjen jälkeen oli noin 8 miljoonaa euroa. Ja kun tänään hallituksen esityksenä valtuustolle on tasapainossa oleva talousarvio, voi kiittää lautakuntia työskentelystä. Tasapainoinen ja terve talous on edelleen Imatralla yhteinen tavoite ja yhteinen päämäärä.
Erityisen iloinen olen siitä, että tänä vuonna emme juurikaan viime vuotiseen tapaan keskustelleet pienistä, jopa muutamien tuhansien eurojen säästökohteista, jotka eivät olleet strategian mukaisia. Vahva viesti on edelleen se, että sopeuttamista ja tehostamista haetaan ensisijaisesti isoista puroista ja pitkävaikutteista muutoksista siten, että strategian tavoitteita ei samalla romuteta.
Tärkeä hallituksen esitykseen sisältyvä elementti on jo aiempaan valtuuston päätökseen pohjautuva vapautuvien virkojen tarkka tarkastelu ja luonnollisen poistuman täysmääräinen hyödyntäminen. Tähän mennessä tulokset eivät ole olleet riittäviä. Nyt kaupunginhallitus on päättänyt ottaa vapautuvat virat erityisen tarkkaan seurantaan. Kaupunginhallitus on edellyttänyt selvitystä tulevien vuosien vapautuvista viroista. Jos lainsäädäntö ja viralliset ohjeet sallivat, näitä virkoja ei tulla jatkossa täyttämään. Virkojen tarkastelulla ja toiminnan tehostamisella haetaan vähintään 600.000 euron pysyviä säästöjä.
Kaupunginhallitus on käynnistänyt myös erillisen kehittämisprojektin, jossa tuottavuuden ja tehokkuuden nousua sekä elinvoiman lisäämistä lähdetään aktiivisesti viemään eteenpäin. Katse on siis vahvasti paitsi tässä hetkessä, myös tulevaisuudessa.
Koska talousarviota on lähdetty tekemään nollalinjalla, on selvää, että talousarvio on tiukka ja aina voidaan olla sitä mieltä, että jotain osa-aluetta painotuksista riippuen voisi kehittää tai johonkin panostaa tämän hetkistä enemmän. Uskon, että nyt käsittelyssä oleva talousarvio on kuitenkin vähintään hyvä tässä maailman tilanteessa. Me emme ole edelleenkään tehneet radikaaleja leikkauksia, lakkautuksia tai palvelutason heikennyksiä. Kun tavoite on tiukka, on selvää, että joka toimialalla joudutaan tekemään tehostamista ja toimintatapojen muutoksia. Samoja periaatteita on noudatettu ja tulee noudattaa myös konsernin sisällä ja ulkopuolella. Tytäryhtiöiden on jo pelkästään oikeudenmukaisuudenkin perusteella oltava mukana tehostamisessa. Sama koskee ulkoisia ostoja. Niiden osalta hankintojen hallinta ja hankintaosaamisen edelleen kehittäminen ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Nyt käsiteltävän talousarvion riskit ovat pitkälti samat kuin vuosi sitten. Työttömyys on Imatralla korkea, työttömyys on usein pitkäaikaista ja rakenteellista ja valtion taholta tulevat lisävaatimukset kunnan pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa ovat merkittäviä. Työllisyyden hoidossa onnistuminen on yksilöiden hyvinvoinnin, mutta myös kaupungin talouden kannalta kriittistä. Iso riskitekijä talousarviossa pysymiselle on myös erikoissairaanhoidon käyttö ja siitä aiheutuva kustannus.
Talousarvion positiivinen viesti kuntalaisten suuntaan on mielestäni se, että olemme vaikeassa tilanteessa edelleen tasapainoisessa talousarviossa, lähtökohtana on toimintojen tehostaminen prosessien ja kehittämisen kautta. Nyt käsiteltävä talousarvio huolehtii edelleen elinvoimaisuudesta, mikä on nykyisyyden lisäksi myös tulevaisuuden kannalta oleellista. Edelleen ensi vuonna palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen käytetään merkittävä summa, noin 170 miljoonaa euroa rahaa. Siitä rahasta iso osa on edelleen lisäämässä elinvoimaa ja hyvinvointia Imatralla ja Imatran seudulla.
Rahallisen panostuksen lisäksi talousarvio sisältää asioiden laadullista kehittämistä ja siten todellista vaikuttavuutta.
Käyttötalouden lisäksi ensi vuonna tullaan käyttämään noin 17 miljoonaa perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin. Tässä kaupungissa vireys ja tekemisen meininki, joka näkyy katukuvassakin, saa jatkoa.
Elinkeinopoliittisista investoinneista on tärkeää huomioida, että näiden investointien lopputulos tulee paitsi edistämään strategisten tavoitteiden toteutumista, on myös kaikkien imatralaisten hyväksi. Mikä parasta, näissä investoinneissa rahoitus tulee tulojen kautta kaupungin ulkopuolelta ja ei rasita kaupungin taloutta.
Kaupungissa on tehty merkittäviä organisaatiouudistuksia, joissa esimerkiksi osa omasta tuottajasta on yhtiöitetty. Olemme kaupunginhallituksessa keskustelleet konserniohjauksesta ja sen merkityksestä. Uuden kuntalainkin mukaan merkitys tulee entisestään korostumaan. Tämän vuotisessa talousarvioprosessissa aloitettiin ensimmäistä kertaa tavoitteiden määrittely omistaja- eli kaupunkilähtöisesti, ei tytäryhtiölähtöisesti. Konserniyhtiöiden osalta talousarvioon on sisällytetty myös riskianalyysi. Nämä tavoitteet ja riskiarviot ovat talousarviossa ja niitä tullaan seuraamaan samoin kuin muita valtuustoon nähden sitovia tavoitteita.
Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia virkamiehiä ja luottamushenkilöitä siitä työstä, jolla talousarviovuosi 2015 voidaan aloittaa huomattavasti helpommista lähtökohdista kuin monessa muussa Suomen kunnassa. Liialliseen tyytyväisyyteen ei ole kuitenkaan varaa tuudittautua vaan hihat on käytännössä heti käärittävä tänään päätettävän talousarvion saattamiseksi konkretiaksi. Erityisesti toivon meille kaikille, niin luottamushenkilöille kuin virkamiehille, sitoutumista yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen. Haasteellisessa tilanteessa, jos missä, tarvitaan vahvaa sitoutumista ja johtajuutta. Tarvitsemme avointa mieltä, positiivista ajattelua, innovatiivisuutta, yhteenhiileen puhaltamista, kykyä päästää irti vanhasta ja ennen kaikkea intoa oppia uutta. Jos me vaikeista ajoista ja päätöksistä huolimatta muistamme, ketä ja mitä varten me täällä olemme päätöksiä valmistelemassa ja tekemässä, saamme aikaan myös tulevaisuudessa hyvän lopputuloksen, joka on taloudellisesti kestävä ja tarjoaa kuntalaisille mahdollisimman laadukkaat palvelut.
Arvoisa puheenjohtaja,
Kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn yksimielisesti hyväksymänsä talousarvion vuodelle 2015. Sen myötä haluan kiittää teitä arvoisat luottamushenkilökollegat ja viranhaltijat hyvin sujuneesta yhteistyöstä kuluneen vuoden aikana. Kaupungin henkilökuntaa kiitän omasta panoksestaan kuntalaisten hyväksi ja toivon työniloa ja innovatiivisuutta tulevalle vuodelle.
Ja kaikille yhteisesti toivotan rauhallista joulunodotusta ja joulua sekä ennen kaikkea menestyksekästä tulevaa vuotta!
|