Talousarviovaltuusto

07.12.2015

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

 

Nyt käsiteltävänä oleva vuoden 2016 talousarvio on monella tapaa hyvin poikkeuksellinen.  Tämä talousarvio on Imatran historian ensimmäinen talousarvio, jossa kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio Eksoteen on muuttanut myös talousarviokäsittelyä. Tämä talousarvio on hallintorakenteen muutoksesta johtuen tehty ilman lautakuntakäsittelyä. toimialojen esitykset ovat tulleet aikanaan kaupunginhallituksen ensimmäiseen talousarviokäsittelyyn virkamiesvalmistelun pohjalta. Uskon kuitenkin, että virkamiesvalmistelussa on pitkälti huomioitu lautakuntien aiemmin tehdyt näkemykset, painopisteet ja kehityskohdat.

 

Meillä on pohjalla noin kuukausi sitten tehdyt veroprosenttipäätökset. Tuloveroprosentin pitäminen ennallaan 20 prosentissa tuo kaupungille ensi vuonna likimain saman verotulotuoton kuin kuluvana vuonna. Yhteisöverojen määrä tulee vähenemään edelleen ja tämä johtaa ensi vuoden osalta kokonaisverokertymän laskuun vuoteen 2015 verrattuna.

 

Ensi vuoden talousarvio sisältää noin 5 miljoonan euron lisäyksen valtionosuuksiin. Talousarviokäsittelyn alussa kaupunginhallitus ei uskonut tätä todeksi. On kovin kummallista, että valtionosuudet kasvaisivat, kun valtakunnan tasolla puhutaan kestävyysvajeen kiinnikuromisesta ja kuntien roolista tuossa sopeutuksessa. Talousarvioprosessi edetessä tämä ”kummallisuus” kuitenkin todettiin oikeaksi. Kyse on valtion ja kunnan välisen jako-osuuden muutoksesta. Talousarvioon on tästä syystä sisällytetty tämä merkittävästi kasvava valtionosuus, joka ensi vuonna tullee toteutumaan. Samassa yhteydessä on kuitenkin keskusteltu siitä, ettei tämä tilanne ja valtionosuuden kasvu voi kestävyysvajeesta johtuen olla pysyvä. Ja siten taloussuunnittelukauden alijäämät ovat tulevien vuosien tasapainottamistoimien tavoitteita.

 

Talousarvion yleiset periaatteet ovat aiempien vuosien kaltaiset: tasapainoinen talous, vuosikate kattaa poistot, elinkeinopoliittiset investoinnit on käsitelty irrallaan perusinvestoinneista.  Tasapainoinen ja terve talous on edelleen Imatralla yksimielinen tavoite ja yhteinen päämäärä.

 

Ympäröivän maailman tila aiheuttaa edelleen ensi vuonna haasteita. Kuten todettu, verokertymä ei kasva, päinvastoin. Erityisen suuren huolen aiheuttaa edelleen kasvava työttömyys ja toimenpiteiden riittämättömyyden aiheuttama Kelan sakkomaksun kasvu. On aivan käsittämätöntä, että ihmisiä ei saada toimenpiteiden piiriin halusta ja toimenpiteisiin käytettävissä olevista resursseista huolimatta.

 

Samanaikaisesti talousarvioprosessin kanssa on työstetty ja saatettu päätökseenkin strategiaa sekä sen toteuttamiseksi asetettuja kehittämiskoreja, hankkeita, projekteja – millä nimellä niitä halutaankaan kutsua. Tällainen uudenlainen lähestymistapa on mielestäni vahva viesti siitä, että sopeuttamista ja tehostamista haetaan ensisijaisesti isoista puroista ja pitkävaikutteista muutoksista siten, että strategian tavoitteita ei samalla romuteta. Kehittämiskoriajatus tulee vaatimusta tuottavuuden ja tehokkuuden nousulle sekä elinvoiman lisäämiselle. Katse on siis vahvasti paitsi tässä hetkessä, myös tulevaisuudessa.

 

Sopeuttamisesta ja tehostamista tullaan tarvitaan myös jatkossa. Soten muutosten myötä iso osa budjetista ja henkilöstöstä siirtyy pois omasta suorasta päätöksenteosta. Tämän myötä uudenlaisten ratkaisujen löytäminen palvelutuotantoon, hallintoon ja ylipäätään tapaan tehdä asioita, on välttämätöntä.

 

Kuten aiemmin valtionosuuksien kasvusta totesin, kaupunginhallitus pitää 5 miljoonan nousua tilapäisenä. Tästä syystä taloussuunnitteluvuosien 2017 ja 2018 tilikauden tulokset ovat negatiivisia. Jos ja kun strategisena tavoitteena on sopeuttaa hallintoa, rakenteita ja toimintaa alle 10 prosentin kuntaveroprosenttille seuraavan muutaman vuoden jälkeen, on selvää, että toimintakatteen kasvu tämän vuoden tapaan useilla miljoonilla euroilla ei ole jatkossa mahdollista. Taloussuunnittelukausilla toimintakatteen kasvun on jo oletettu pysähtyvän, mutta tämä ei todellakaan riitä. Muutaman miljoonan alijäämän kääntäminen plussalle tarkoittaa vääjäämättä toimintakatteen tarkastelua. Siinä työssä kehittämiskorit ja niiden kautta aikaansaatavat uudenlaiset toimintatavat tai rakenteet ovat ensiarvoisen tärkeitä.

 

Kun tavoite on tiukka, on selvää, että toimialoilla joudutaan tekemään tehostamista ja toimintatapojen muutoksia. Samoja periaatteita on noudatettu ja tulee noudattaa myös konsernin sisällä ja ulkopuolella. Omien tytäryhtiöiden on jo pelkästään oikeudenmukaisuudenkin perusteella oltava mukana tehostamisessa. Tytäryhtiöiden lisäksi samaa kulukuria tai tehostamista, uudelleen ajattelua ja uusia toimintatapoja tulee noudattaa myös konsernin kuntayhtymissä, joissa meillä ei ole määräysvaltaa. Toivonkin, että kustannustietoisuus ja halu ajatella toisin ovat olemassa laajemminkin koko maakunnassa.

 

Talousarvion positiivinen viesti kuntalaisten suuntaan on mielestäni se, että olemme vaikeassa tilanteessa edelleen tasapainoisessa talousarviossa, lähtökohtana on toimintojen tehostaminen prosessien ja kehittämisen kautta. Nyt käsiteltävä talousarvio pyrkii vastamaan edelleen elinvoimaisuuden lisäämisen vaatimukseen ja tarpeeseen vaikkapa markkinointipanostusten ja elinkeinopoliittisten investointien kautta. Edelleen ensi vuonna palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen käytetään merkittävä summa, noin 150 miljoonaa euroa rahaa. Siitä rahasta iso osa on edelleen lisäämässä elinvoimaa ja hyvinvointia Imatralla ja Imatran seudulla hankintojen ja palkkaverotuksen kautta.

 

Rahallisen panostuksen lisäksi talousarvio sisältää asioiden laadullista kehittämistä ja siten todellista vaikuttavuutta.

 

Käyttötalouden lisäksi ensi vuonna tullaan käyttämään yli 8 miljoonaa perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin. Investointipotti on merkittävästi pienempi kuin kuluvana vuonna, mutta tästäkin huolimatta uskon, että tuolla potilla saadaan merkittävää aikaan. Kunnallistekniikan osalta jatketaan hyväksi todettua aluesaneeraustapaa, jossa alueet tehdään kaiken infran osalta kerralla valmiiksi. Iso panostus tehdään jo tulevana vuonna oppimisympäristöihin ja laitteisiin. Digitalisaatioon panostaminen on tulevaisuutta ja jo tätäkin päivää. Erilaisten sähköisten menettelyjen ja palveluiden lisääminen nopealla aikataululla on ensiarvoisen tärkeää. Mielestäni sitoutuminen mm. nyt aloitettavien laitehankintojen jatkamiseen tuleville vuosille on itsestään selvää.

 

Olemme edelleen tänäkin vuonna ja tässä talousarvioprosessissa kaupunginhallituksessa keskustelleet konserniohjauksesta ja sen merkityksestä. Olemme käsitelleet konserniyhtiöille asetettavia tavoitteita ja näitä tullaan jatkojalostamaan ensi vuoden alun mittarointiseminaarissa.

 

On ehdottoman tärkeää, että taloudellisten mittareiden lisäksi panostamme laadullisten mittareiden seurantaan. Laadun seuranta tulee varmistaa myös emokaupungin toiminnoissa. Saadaanko rahalla sitä, mitä on kuviteltu ja toisaalta, onko palvelu tasalaatuista siitä huolimatta, että se tuotetaan eri toimipisteissä ja erilaisten henkilöiden voimin? Tässä tarkastelussa uudella hyvinvointilautakunnalla on merkittävä rooli ja tehtävä, kun se vastaa valtaosasta palveluja, jotka tuotetaan suoraan asiakasrajapinnassa.

 

Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia virkamiehiä ja luottamushenkilöitä siitä työstä, jolla talousarviovuosi 2016 voidaan jälleen kerran aloittaa huomattavasti helpommista lähtökohdista kuin monessa muussa Suomen kunnassa. Erityisesti toivon meille kaikille, niin luottamushenkilöille kuin virkamiehille, sitoutumista yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen. Haasteellisessa tilanteessa, jos missä, tarvitaan vahvaa sitoutumista ja johtajuutta. Tarvitsemme edelleen rutkasti avointa mieltä, innovatiivisuutta ja yhteenhiileen puhaltamista. Meidän on välttämätöntä oppia päästämään irti vanhasta ja meidän on innostuttava oppimaan uutta.

 

Tällä tavoin toimien tulemme varmasti löytämään ratkaisuja, jotka ovat kestäviä ja tarjoavat parhaan mahdollisen ratkaisun kuntalaisten kannalta.

 

Arvoisa puheenjohtaja,

 

Kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn yksimielisesti hyväksymänsä talousarvion vuodelle 2016.

Sen myötä haluan kiittää teitä arvoisat luottamushenkilökollegat ja viranhaltijat hyvin sujuneesta yhteistyöstä kuluneen vuoden aikana. Kaupungin henkilökuntaa haluan kiittää kunkin omasta panoksesta kuntalaisten hyväksi. Elämme muutoksen aikoja, joissa iso osa muutoksesta ja tarpeesta tulee ulkoa annettuna. Itse asiassa usein tuntuu, että muutos on nykyisin vakio-olotila. Muutoksen kanssa tulee oppia elämään ja sen mahdollisuudet pitää hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän työhön toivotan työniloa ja innovatiivisuutta.

 

Ja kaikille yhteisesti toivotan rauhallista joulunodotusta ja joulua sekä ennen kaikkea menestyksekästä tulevaa vuotta!

 

16.08.2021Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan valinta
24.05.2021Tilinpäätösvaltuusto; esittelypuheenvuoroni
15.05.2021Katukanava-kirjoitus Imatran toimintakulttuurin muutoksesta
03.05.2021Eriävä mielipide Mansikkalan koulun vararehtorivalintaan
26.04.2021Eriävä mielipide kaupunginjohtajavalintaan
26.04.2021Puhe kaupunginvaltuusto 26.4.2021 - kaupunginjohtajavalinta
06.03.2021Riitta Uosukainen tukee Annan kuntavaaliehdokkuutta
06.03.2021Ehdolle kuntavaaleihin
01.02.2021Mioni-yrityspuistoon liittyvä keskustelu
19.01.2021Kaupungin johtamisrakenteesta, Katukanava-kirjoitus
07.12.2020Maapoliittisen ohjelman käsittely kaupunginvaltuustossa
09.11.2020Talousarviovaltuusto
05.11.2020Kommentti Imatrankosken koulu nuorisotilaksi -aloitteen käsittelyyn liittyen
25.05.2020Tilinpäätösvaltuusto
05.12.2019Imatran kaupungin henkilöstöjuhla -juhlapuhe
11.11.2019Talousarviovaltuusto
16.09.2019Valtuustoaloite anonyymistä rekrytoinnista
27.05.2019Tilinpäätösvaltuusto
13.03.2019Kolumni Eksotesta Imatralainen-lehdessä
10.12.2018Talousarviovaltuusto
28.05.2018Tilinpäätösvaltuusto
28.05.2018Valtuuston päätös sotekiinteistöistä
27.02.2018Kolumni kaksoisraiteesta Imatralainen.lehdessä
14.12.2017Kaukopään koulu 80 vuotta
01.12.2017Talousarviovaltuusto
01.10.2017Vanhusten viikon juhla
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
27.05.2017Tilinpäätösvaltuusto
24.04.2017Kaupunginjohtajan valinta, kaupunginvaltuusto
18.03.2017Hannu Sopasen muistokonsertti
11.02.2017Imatran uuden teatetrin avajaiset
19.12.20166. luokkalaisten itsenäisyyden ja joulun juhla
14.12.2016Talousarviovaltuusto
13.12.2016Tiina Wilén-Jäppisen muistovaltuusto
06.12.2016Itsenäisyyspäivän juhla Kulttuuritalo Virrassa
14.10.2016Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
08.10.2016Kulttuuritalo Virta 30 v
20.06.2016Tilinpäätösvaltuusto
09.06.2016Teatterin harjannostajaiset
15.05.2016IPV - kauden avaus
12.04.2016Kolumni Imatralainen
30.01.2016Tervehdys SM-hiihdot palkintojenjako
29.01.2016SM-hiihtojen avajaiset
19.12.2015Prisman harjakaiset
07.12.2015Talousarviovaltuusto
03.12.2015Teatterin peruskiven muuraus
02.12.2015Imatran Invalidit ry:n esteettömyysseminaari
27.10.2015Kolumni Imatralainen
15.06.2015Tilinpäätösvaltuusto
01.04.2015Kolumni Imatralainen
08.12.2014Talousarviovaltuusto
29.10.2014Kolumni Imatralainen
04.10.2014Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry 50 vuotta
18.09.2014Kutsunnat
17.06.2014Tilinpäätösvaltuusto
22.04.2014Kolumni Imatralainen
17.03.2014Strategia kaupunginvaltuustossa
17.03.2014Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
22.01.2014Kuntarakenneseminaari Kulttuuritalo Virrassa
09.12.2013Talousarviovaltuusto
08.11.2013Imatran Postimerkkikerho 70 v
30.10.2013Kolumni Imatralainen
11.10.2013Maakuntatilaisuus
10.10.2013Vanhusten viikon juhla
28.08.2013Kutsunnat
19.08.2013Saimaan AMK:n omistusjärjestely kaupounginvaltuutossa
28.06.2013Imatra Big Band Festivaalin avajaiset
10.06.2013Tilinpäätösvaltuusto
17.04.2013Maakuntatilaisuus
16.04.2013Kolumni Imatralainen
16.03.2013Naiskuoropäivien avaus
10.12.2012Hankintastrategia 2013-2010 kaupunginvaltuustossa
10.09.2012Valtuustoaloite lastenhoitohuoneen järjestämiseksi
18.06.2012Hankinnat
01.11.2011Katukanava-kirjoitus Imatran korkeista asumiskustannuksista