Talousarviovaltuusto

09.11.2020

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

 

Nyt käsiteltävänä oleva vuoden 2021 talousarvio jatkaa monella tapaa edellisten vuosien linjaa hyvin poikkeuksellisena talousarviona. Tällä kertaa talousarvion saaminen valmiiksi ja esitettäväksi valtuustolle vaati 4 käsittelykertaa.

 

Talousarvion tekemisen haasteellisin osuus oli tulopuolen epävarmuus. Hallitus asetti ensimmäisellä käsittelykerralla tavoitteet talousarviolle:

- tavoitteena tasapainoinen talousarvio eli tulot ja menot tasapainossa

- syömävelkaa ei oteta

- investointien suuruus on vuosikatteen määrä

 

Ja koska vuosikate oli hankala määrittää epävarman ja koko talousarvioprosessin ajan muuttuvien ennusteiden vuoksi, ei investointitasoakaan pystytty määrittämään kuin aivan prosessin viime metreillä.

 

Haasteellisuutta talousarvion tekemisessä aiheutti myös valtion tekemät muutokset valtionosuuksissa siten, että niitä maksettiin etukäteen, muutokset yhteisöveron jako-osuuksissa jne. Isoja asioita, joihin yksittäisellä kunnalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.

 

Tämän vuoden epävarmuutta lisäsi ja myös tulevan vuoden epävarmuutta lisää luonnollisesti myös koronatilanne. Mikä tulee olemaan kokonaisvaikutus, siitä meillä ei ole vielä edes käsitystä.

 

 

Makrotasolla isoja haasteita toki ovat aiheuttaneet ja tulevat tulevaisuudessakin aiheuttamaan myös lapsimäärän väheneminen, asukasmäärän väheneminen ja senioreiden määrän lisääntyminen puhumattakaan työllisyystilanteen kehittymisestä.

 

Olemme onneksi Imatralla jo vuosia varautuneet näihin tiedossa oleviin muutoksiin. Edellinen valtuusto teki, rohkenen sanoa, Imatran historian merkittävimmän palvelurakenteeseen liittyvän muutoksen, kun perusopetus keskitettiin kolmeen koulukeskukseen ja kun samassa yhteydessä tehtiin perusteellinen ja kokonaisvaltainen tarkastelu myös varhaiskasvatuksen osalta. Jos tätä muutosta ei olisi tehty, olisimme nyt täysin toisenlaisessa tilanteessa, niin laadullisesti kuin erityisesti taloudellisesti.

 

Lapsimäärän ja työikäisen väestön väheneminen on muuttanut ja tulee muuttamaan merkittävästi talouden rakennettamme. Keskimääräisen työssäkäyvän imatralaisen kunnallisverotuotto on noin 4200 € vuodessa.


Eläkeläisen osalta vastaava tuotto on noin puolet pienempi. Jos emme pysty muuttamaan nykykehitystä väestön osalta, tulopohja tulee muuttumaan merkittävästi tulevaisuudessa. Ja tällä tulee olemaan merkittävä vaikutus palvelujen tarjoamisen mahdollisuuksiin. Kysymys ei tällöin ole, miten voimme kehittää ja lisätä palveluita tai korjata tai rakentaa uutta palveluinfraa vaan kysymys on siitä, kuinka paljon tulevien päättäjien tulee karsia ja sopeuttaa.

 

Näin siis, jos tyydymme nykytilaan ja annamme ennusteiden toteuttaa itseään.

 

Tämä valtuusto on aiemmin linjannut, että emme tyydy. Muistutan, että tässä salissa osalla päättäjistä oli vahva näkemys siitä, että meidän tulee tavoitella kasvavaa asukasmäärää. Keskustelun jälkeen kuitenkin päädyimme yhdessä tavoitteeseen, jossa väkimäärä pysyy nykytasolla. Siis silloisella tasolla. Tämän vuoden aikana olemme päätyneet taas 300 asukasta pienempään määrään. Toimenpiteemme eivät siis ole ainakaan vielä purreet.

 

Mitkä ovat oikeita toimenpiteitä: työpaikat varmasti, uudet asukkaat ehdottomasti. Kaikki toimet, jotka näitä edesauttavat, tulee ottaa käyttöön.

 

Ellemme tee toimenpiteitä ja onnistu saamaan kaupungin ilmapiiriä houkuttelevaksi, olemme vaikeuksissa. Ikärakenteen painottuminen pois lapsista, nuorista ja työikäisestä väestöstä tulee rapauttamaan tulopohjaamme tulevaisuudessa merkittävästi.

 

Tulevan vuoden verokertymästä kunnallisverotuotto on valtaosa, lähes 85%, koko verokertymästä. Kaupunginhallituksen vahva ja hyvin yksituumainen tahtotila on ollut kaikin mahdollisin keinoin pitää veroprosentti ennallaan. Näin olemme halunneet turvata kuntalaisten ostovoimaa, mutta myös kaupungin houkuttelevuutta potentiaalisena asuinpaikkana, jossa veroprosentti on maakunnan alhaisin ja palvelutaso erittäin hyvin vertailua muiden kuntien kanssa kestävä.

 

Talousarvioprosessin aikana kaupunginhallitus edellytti viranhaltijoilta erittäin tarkkaa henkilöstökulujen talousarviovarausten läpikäyntiä. Halusimme varmistaa, että viime vuoden yt-menettelyn kautta asetetut säästötavoitteet tulevat täysimääräisesti sisällytetyksi talousarvioon ja mikään osa säästöstä ei sula tietämättä.

 

Toimintakatteen kasvua selittää pitkälti Eksoten maksuosuuden kasvu yhteensä lähes 6,3 miljoonalla eurolla. Maksuosuuteen on sisällytetty palkkaharmonisoinnista tuleville vuosille aiheutuvat pysyvät kustannusnousut. Kuluvalle vuodellekin kustannusnousu oli noin 6 miljoonaa. Eksoten kustannuskehitys on ja tulee olemaan merkittävä kunnan talouden näkökulmasta. Ja kun tällä hetkellä soteuudistuksen toteutuminen ja erityisesti sen kustannusvaikutus peruskunnalle on vielä osin arvailujen varassa, niin saamme kyllä pitää sotekustannuskehitystä silmällä jatkossakin.

 

Kaupunginhallitus kävi talousarvioprosessin aikana periaatteellisen keskustelun investointien jaosta perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin. Keskustelun seurauksena päädyttiin noudattamaan aiempien vuosien menettelytapaa investointien jaosta perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin.

 

Investointien osalta valtuustoon nähden sitovana määrärahan sitovuustasona päädyttiin pitämään aiempaan tapaan talousarviokirjan investointitaulukossa (s. 17) esitetty taso. Investointien osalta vuosikatteella rahoitettaviin investointeihin ei sisällytetty leasing-ratkaisuna toteutettavan jätevedenpuhdistamon investointia, väistötilakustannusten vuoksi Toimitila-yhtiölle tarvittavaa svop-sijoitusta sekä aiempaan tapaan elinkeinopoliittisia investointeja.

 

Tämän lisäksi hallitus esittää valtuustolle, että perusinvestointeihin tulee ensi vuonna sisällyttää palveluverkkoratkaisun toimeenpanon edellyttämät investoinnit yhteensä noin 1,8 miljoonaa. Näitä ovat mm. Kosken koulukeskuksen investointien loppuunsaattaminen niin koulurakennuksen ensikertaisen kalustamisen ja tarvittavien ICT-hankintojen kuin urheilukentän kunnostuksen osalta.

 

Perusinvestointien lisäksi talousarvioesitys pitää sisällään elinkeinopoliittisia investointeja vajaalla 2,2 miljoonalla. Investointien kokonaismääräksi arvioidaan reilu 15 miljoonaa euroa.

 

 

 

Mm. palveluverkkoinvestoinneista aiheutuva lainakannan kasvu velvoittaa meidät nykyiset päättäjät ja myös tulevat päättäjät kantamaan huolta olemassa olevista kiinteistöistä aiheutuvien kustannusten minimoinnista. Tyhjiä tiloja meillä ei yksinkertaisesti jatkossa ole varaa ylläpitää.

 

Tämän vuoden talousarvioprosessin aikana -kaupunginhallitus kävi keskustelua elinvoimaisuudesta sekä pito- ja vetovoimasta. Olemme edellyttäneet valmistelemaan tonttiselvitystä erilaisista vesistöjen läheisistä tonttivaihtoehdoista, olemme keskustelleet ja yksimielisesti halunneet viedä eteenpäin elinvoimapanostusten määrärahavarausta liittyen mm. kanavahankkeen selvittämiseen ja Mellonmäen kehittämiseen.

 

Edelleen olemme lisänneet määrärahavarausta koskinäytöksiin, jotta voimme kaupunkina ottaa irti mahdollisimman suuren hyödyn lisääntyvästä kotimaan matkailusta ja olemme ilmaisseet halumme tukea avustusten kautta tapahtumia, jotka lisäävät matkailullista vetovoimaa ja edistävät kaupungin strategisia tavoitteita.

 

Kaupunginhallitus on talousarviossa lisännyt talousarvioon määrärahavarauksen 180 t€ psyykkaritoiminnan lisäostoon siten, että panostamme oppilashuoltoon ja oppimisen tuen palveluihin.

Inhimillisyys ja parempi palvelu ja toisaalta kustannussäästöt sairaalakoulun kustannuksista!

 

Samoin olemme palauttaneet viranhaltijoiden karsintaesityksessä olleen 100 t€ kohdennettavaksi opetuksen sisältöön tuntikehyksen kautta.

 

Talousarvioon on sisällytetty suoraa tukea yhdistyksille ja järjestöille. Talousarvion yhteydessä on tehty uusi selvitys harrastetilojen subventiotarpeesta ja näitä varten hallitus on sisällyttänyt yhteensä 169.000 euroa (69.000 € enemmän kuin viime vuonna) määrärahavarausta tilavuokrien subventointiin. Ja näillä tarkoitan kustannuksia, joita erilaisten seurojen ja yhteisöjen vuokraamista tiloista aiheutuu vuokraajalle, mutta joita vuokralaisilta perittävät vuokrat eivät kata. Tämä vain ja ainoastaan avoimuuden ja läpinäkyvyyden vuoksi.

 

 

Talousarvion sitovien tavoitteiden osalta seurantaa ja mittareita on kehitetty entisestään mitattavampaan suuntaan siten, että mittarit painottuvat enemmän absoluuttisesti mitattaviin suureisiin, jolloin seuranta yli ajan on myös helpompaa.

 

Samat tavoiteasennan kriteerit pätevät myös yhtiöiden osalta. Tavoiteasetantaa on pyritty viemään paitsi mitattavuuden niin myös vaikuttavuuden näkökulmasta. Tavoitteisiin on pyritty entistä enemmän ottamaan vahvempaa strategiapainostusta sekä mittareiden vaikuttavuutta.

 

Yhtiöiden osalta tämän vuoden aikana on tehty valmistelutyötä yhtiörakenteen osalta. Kaupunkikonsernin yhtiörakenne on muodostunut ajassa siten, että aina tarpeen mukaan on perustettu konserniyhtiöitä. Koska konserniin kuuluu merkittävä määrä myös kiinteistöyhtiöitä, konsernikokonaisuus on erittäin laaja. Kaupunginhallitus on kuluvan vuoden aikana vienyt eteenpäin konsernirakenteen muutosta, joka astuu voimaan vuodenvaihteessa.

 

Konserniyhtiöiden rooli on erittäin merkittävä. Yhtiöt huolehtivat paitsi kiinteistöomaisuudestamme, myös elinvoimastamme.

 

Pitää muistaa, että yhtiöittäminen on ollut aiempien valtuustojen tahtotila. Ja erittäin perusteltu sellainen. Yhtiöiden kautta imatralaisten veromaksajien etu on toteutunut. Toiminta on tullut läpinäkyväksi, kustannustietoisuus on lisääntynyt, tehokkuus on lisääntynyt, kiinteistöjen pitkäaikainen kehittäminen on otettu arkipäiväiseksi toiminnaksi ja ennen kaikkea olemme saaneet merkittäviä kustannussäästöjä. Näiden säästöjen osalta puhutaan miljoonista.

 

Näitä tosiasioita vastaan pidän jopa kohtuuttomana sitä julkista keskustelua, jossa yhtiöittäminen ja siellä toimivat henkilöt tuomitaan. Varsinkin kuin tässä keskustelussa negaatiota ovat esittämässä myös luottamushenkilöt, jotka ovat olleet päätöksiä tekemässä.

 

Kehyn ja IBC:n määrärahavaraus on sama kuin viime vuonna, mutta se on tehty könttävarauksena. Tarkempi allokointi voidaan tehdä, kun Kehyn osakassopimuksen irtisanomiseen liittyvä uudelleentarkastelu ja Imatran kaupungin tuleva organisaatio- ja hallintomalli on poliittisesti ratkaistu.

 

Olemme yksituumaisesti olleet valmiita panostamaan sijoittumispalveluiden kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Tulevaisuuden lisäsatsaukset edellyttävät jatkuvaa organisaation kehittämistä, jotta taloudellista tehokkuutta ja työn tuottavuutta voidaan ylläpitää.

 

 

Haasteellisesta ympäröivän maailman tilanteesta huolimatta Imatran kaupungin talous on vakaalla tasolla ja suomalaisessa kuntakentässä pärjäämme vertailussa. Siitä kiittäminen on määrätietoisen ja loogisen päätöksenteon. Imatralla on menneinä vuosina oltu rohkeita, on osattu sopeuttaa palvelutuotantoa vähenevään väkimäärään, on tehty kipeitä päätöksiä. Ollaan oltu ennakoivia – ja se näkyy tämän hetken tilanteessa.

 

Hyvät läsnäolijat,

Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia viranhaltijoita sekä luottamushenkilöitä siitä työstä, jota talousarvion valmistumiseksi on tehty. Samalla toivon että me kaikki, niin luottamushenkilöt kuin viranhaltijat, sitoudumme yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen.

 

Tavoitteet saavutetaan vain, jos uskomme niihin. Nyt talousarvioissa asetettavien tavoitteiden tulee ohjata toimintaa koko seuraavan vuoden ajan. Se mitä talousarviokirjaan tavoitteeksi asetetaan, tulee ohjata meitä toukokuun loppuun asti ja seuraavaa valtuustoa kesäkuusta eteenpäin.

 

Jos olemme tänään tavoitteiden takana, on meidän vastuullista asettaa ne sellaiseksi, että voimme seisoa niiden takana myös huomenna.

 

Tänään on aika keskustella ja sen jälkeen puhaltaa yhteen hiileen kaikilla tasoilla, jotta tavoitteet saavutetaan.

 

Vain näin voimme jatkaa isojen tärkeiden päätösten tekemistä ja antaa tämän organisaation ulkopuolelle kuvan siitä, päätöksentekomme on loogista, määrätietoista, johdonmukaista ja että se perustuu faktoille.

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

Kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn tasapainossa olevan talousarvion vuodelle 2021.

 

 

16.08.2021Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan valinta
24.05.2021Tilinpäätösvaltuusto; esittelypuheenvuoroni
15.05.2021Katukanava-kirjoitus Imatran toimintakulttuurin muutoksesta
03.05.2021Eriävä mielipide Mansikkalan koulun vararehtorivalintaan
26.04.2021Eriävä mielipide kaupunginjohtajavalintaan
26.04.2021Puhe kaupunginvaltuusto 26.4.2021 - kaupunginjohtajavalinta
06.03.2021Riitta Uosukainen tukee Annan kuntavaaliehdokkuutta
06.03.2021Ehdolle kuntavaaleihin
01.02.2021Mioni-yrityspuistoon liittyvä keskustelu
19.01.2021Kaupungin johtamisrakenteesta, Katukanava-kirjoitus
07.12.2020Maapoliittisen ohjelman käsittely kaupunginvaltuustossa
09.11.2020Talousarviovaltuusto
05.11.2020Kommentti Imatrankosken koulu nuorisotilaksi -aloitteen käsittelyyn liittyen
25.05.2020Tilinpäätösvaltuusto
05.12.2019Imatran kaupungin henkilöstöjuhla -juhlapuhe
11.11.2019Talousarviovaltuusto
16.09.2019Valtuustoaloite anonyymistä rekrytoinnista
27.05.2019Tilinpäätösvaltuusto
13.03.2019Kolumni Eksotesta Imatralainen-lehdessä
10.12.2018Talousarviovaltuusto
28.05.2018Tilinpäätösvaltuusto
28.05.2018Valtuuston päätös sotekiinteistöistä
27.02.2018Kolumni kaksoisraiteesta Imatralainen.lehdessä
14.12.2017Kaukopään koulu 80 vuotta
01.12.2017Talousarviovaltuusto
01.10.2017Vanhusten viikon juhla
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
27.05.2017Tilinpäätösvaltuusto
24.04.2017Kaupunginjohtajan valinta, kaupunginvaltuusto
18.03.2017Hannu Sopasen muistokonsertti
11.02.2017Imatran uuden teatetrin avajaiset
19.12.20166. luokkalaisten itsenäisyyden ja joulun juhla
14.12.2016Talousarviovaltuusto
13.12.2016Tiina Wilén-Jäppisen muistovaltuusto
06.12.2016Itsenäisyyspäivän juhla Kulttuuritalo Virrassa
14.10.2016Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
08.10.2016Kulttuuritalo Virta 30 v
20.06.2016Tilinpäätösvaltuusto
09.06.2016Teatterin harjannostajaiset
15.05.2016IPV - kauden avaus
12.04.2016Kolumni Imatralainen
30.01.2016Tervehdys SM-hiihdot palkintojenjako
29.01.2016SM-hiihtojen avajaiset
19.12.2015Prisman harjakaiset
07.12.2015Talousarviovaltuusto
03.12.2015Teatterin peruskiven muuraus
02.12.2015Imatran Invalidit ry:n esteettömyysseminaari
27.10.2015Kolumni Imatralainen
15.06.2015Tilinpäätösvaltuusto
01.04.2015Kolumni Imatralainen
08.12.2014Talousarviovaltuusto
29.10.2014Kolumni Imatralainen
04.10.2014Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry 50 vuotta
18.09.2014Kutsunnat
17.06.2014Tilinpäätösvaltuusto
22.04.2014Kolumni Imatralainen
17.03.2014Strategia kaupunginvaltuustossa
17.03.2014Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
22.01.2014Kuntarakenneseminaari Kulttuuritalo Virrassa
09.12.2013Talousarviovaltuusto
08.11.2013Imatran Postimerkkikerho 70 v
30.10.2013Kolumni Imatralainen
11.10.2013Maakuntatilaisuus
10.10.2013Vanhusten viikon juhla
28.08.2013Kutsunnat
19.08.2013Saimaan AMK:n omistusjärjestely kaupounginvaltuutossa
28.06.2013Imatra Big Band Festivaalin avajaiset
10.06.2013Tilinpäätösvaltuusto
17.04.2013Maakuntatilaisuus
16.04.2013Kolumni Imatralainen
16.03.2013Naiskuoropäivien avaus
10.12.2012Hankintastrategia 2013-2010 kaupunginvaltuustossa
10.09.2012Valtuustoaloite lastenhoitohuoneen järjestämiseksi
18.06.2012Hankinnat
01.11.2011Katukanava-kirjoitus Imatran korkeista asumiskustannuksista