Talousarviovaltuusto

10.12.2018

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

 

Nyt käsiteltävänä oleva vuoden 2019 talousarvio on hyvin poikkeuksellinen. Se on oman vuodesta 2005 kestäneen luottamushenkilöhistoriani vaikein. Tähän omaan historiaani sisältyy 1 kausi hallituksen jäsenenä, 1 kokonainen kausi hallituksen puheenjohtajana ja nyt tämä kuluva kausi hallituksen puheenjohtajana. Ja nyt siis vaikein. Se vaikeus näkyy talousarvion lopputuloksessa: siinä, että hallitus esittää valtuustolle alijäämäistä talousarviota. Ja se vaikeus näkyi prosessin aikana. Yleensä joku nurkka saadaan naulattua kiinni jo talousarvioprosessin alkuvaiheessa, mutta tällä kertaa kaikki mahdollisuudet ja keinot olivat aidosti avoimena pitkälle prosessin edetessä.

 

Tänä vuonna valmistelun lähtökohdat oli jälleen haasteelliset. Vaikka talous onkin tänä vuonna kasvanut ja työllisyysasioissakin on kuultu pitkästä aikaa positiivisiakin uutisia, nämä uutiset eivät valitettavasti Imatralla asti täysimääräisesti näy. Osa aloista potee huutavaa pulaa osaavasta työvoimasta ja samaan aikaan meillä on edelleen kohtuullisen korkeana pysyvä työttömyys. Haasteelliseksi tämän tekee työttömyyden rakenteellisuus – kun tarve ja tarjonta eivät kohtaa niin yritysten mahdollisuudet luoda arvonlisäystä kasvun myötä, eivät kehity. Väkimäärän väheneminen nyt jo alle 27.000 asukkaan, ikärakenne, erityisesti lasten määrän väheneminen, pienenevä verotulopohja, vähenevä verotulokertymä, vähenevät valtionosuudet – haasteita meillä kyllä riittää. Ja se tarkoittaa, että tulevat vuodet eivät näytä yhtään helpommilta.

 

Kaupunginhallitus asetti talousarviokäsittelyn alussa tavoitteen tasapainoisesta talousarviosta; siitä, että vuosikate kattaa poistot. Samassa yhteydessä käytiin periaatteellinen keskustelu investointien jaosta perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin. Päädyimme siihen, että noudatamme vanhaa periaatetta siitä, että elinkeinopoliittisia investointeja voidaan rahoittaa lainarahalla. Elinkeinopoliittisiin investointeihin pitää aina liittyä joko tulo-odotus tai jo toteutunut tulo. Tästä periaatteesta on tiukasti pidetty kiinni.

 

Koska vuosikate, jopa vuosikatetaso, oli talousarviokäsittelyn aikaan pitkään avoimena, myös investointien suuruus ja sisältö määrittyivät vasta talousarvioprosessin viimehetkillä.

 

Käyttötalouden lisäksi ensi vuonna esitetään käytettäväksi noin 7,5 miljoonaa perusinvestointeihin ja palveluverkkolinjauksen täytäntöönpanon osalta rakennusinvestointeihin reilu 16 miljoonaa Mansikkalan koulukeskukseen[AH1]  sekä noin miljoona euroa elinkeinopoliittisiin investointeihin. Investointipotti on talouden reunaehdoista johtuen alhainen, mutta perusperiaatteet perusinvestointien osalta siis pitävät. Kunnallistekniikan osalta jatketaan hyväksi todettua aluesaneeraustapaa, mutta laajuudesta joudutaan tinkimään.

 

Veroprosenttien osalta teimme viime kuussa päätöksen. Asetettujen prosenttien perusteella verotulojen arvioidaan kasvavan kiinteistöveron osalta miljoonalla ja vähenevän kokonaisuudessaan 2 miljoonalla eurolla tämän vuoden arvioituun toteutumaan nähden.

 

Samanaikaisesti vähenevä valtionosuus, sekin noin miljoonalla, pienentää tulopohjaa.  Oletetuilla tuloilla ja menoilla vuosikatteen määräksi arvioidaan 5 miljoonaa euroa. Tässä on merkittävä alenema, enemmän kuin puolittuminen edellisten vuosien toteutumaan nähden.

 

Ensi vuoden talousarvion toimintakate tulee olemaan tämän vuoden todennäköiseen toteutumaan nähden noin 6 miljoona suurempi. Tästä Eksote selittää 3 miljoonaa. Muiden palveluiden ja toimintojen taustalla olevien kustannusten kasvu on 3 miljoonaa.

 

Pitkäjänteinen työ Eksotessa on ollut tehokasta ja hyödyllistä, mutta jatkuvasti kasvavat yksikkökustannukset eivät edesauta julkisen talouden kehittymistä. Eksoten 3 miljoonan euron maksuosuuden kasvu ensi vuodelle on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Tästä kasvusta huolimatta suunniteltu alijäämä on suuruusluokaltaan 8 miljoonaa. Puhumattakaan taloussuunnittelukauden suunnitelluista alijäämistä. Luvut ovat kestämättömiä. Imatran osuus niistä on 25% ja noita kasvuja me emme pysty kantamaan. Maakunnallisesti katsottuna ei yhtään lohduta se, ettei mikään muukaan kunta sitä pysty. Tilanne on erittäin vakava.

 

Vakavan tilanteen oikaisua ei ole edesauttanut se, että Imatran kaupungin näkökulma talouden tervehdyttämistarpeesta ei ole saanut laajasti tukea maakunnassa. Imatralla ollaan herätelty keskustelua, tehty kaupunginhallituksen toimesta pöytäkirjakirjauksiakin (pelkästään viimeisen vuoden aikana kuusi kertaa), on vaadittu kulukuria, on vaadittu tasapainon etsimistä. EI ole tehonnut. Omistajaohjaus kuntayhtymässä on haasteellista, sanoisi jopa tuskastuttavaa.

 

Lautakunnat ovat tehneet hyvää ja vastuullista työtä talousarvion tasapainottamisessa. Erityisen iloinen olen keskusteluista ja selvityksistä riskienarvioinnin ja vaikuttavuuden näkökulmasta – usein joudutaan valitsemaan kahdesta pahasta ja silloin pienemmän pahan löytäminen on oleellista.

 

Huomiota on kuitenkin kiinnitettävä siihen, että usein hyvin negatiivissävytteinen keskustelu talousarvion tasapainotukseen liittyen ei usein huomioi sitä, että todellisuudessa käytämme moneen asiaan enemmän rahaa kuin kuluvana tai menneinä vuosina. Talousarvio on talousarvio ja siihen usein sisällytetään paljon sinällään hyviä ja mukavia asioita, joita sitten voidaan joutua karsimaan. Mutta se ei tarkoita, että absoluuttisesti karsittaisiin aina huonompaan kuin olemassa oleva tila. Tämä on hyvä muistaa; erityisesti meidän päättäjien, jotta osaamme antaa oikeaa tietoa sitä kysyville.

 

Talousarvion positiivinen viesti kuntalaisten suuntaan on mielestäni se, että olemme edelleen avoimena olevassa sote- ja maakuntauudistuksen synnytysprosessissa oman toimintamme osalta edelleen tasapainoisessa talousarviossa. Nyt käsiteltävä talousarvio pyrkii vastamaan strategisiin painopisteisiimme eli hyvinvointiin ja elinvoimaisuuden lisäämiseen. Edelleen ensi vuonna palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen käytetään merkittävä summa, noin 155 miljoonaa euroa rahaa. Siitä rahasta iso osa on edelleen lisäämässä elinvoimaa ja hyvinvointia Imatralla ja Imatran seudulla hankintojen ja palkkaverotuksen kautta.

 

Talousarvio sisältää lukemattomia euromääräisiä sekä asiasisällöllisiä yksityiskohtia, joista muutaman haluan erikseen mainita, en niiden euromääräisen suuruuden vaan vaikuttavuuden näkökulmasta.

 

Olen todella iloinen kesätyösetelin jatkumisesta myös ensi kesänä normaalien kesätyöllistämistoimenpiteiden lisänä. 62.000 euron panostus edesauttaa lukuisan (v. 17: 200) nuoren työn saamista. Uskon, että tällä kannustetaan nuoria aktiiviseen työnetsimiseen. Erityisen tärkeänä pidän työelämätaitojen opettamisen ja oppimisen sekä sitä kautta vaikutukset mm. syrjäytymisen ehkäisemiseen.

 

Talousarviossa on rahavaraus eImatra-projektille, jossa kehitetään eRahaa ja muita ”eJuttuja”. On tärkeää olla mukana eturintamassa kehittämässä uutta.

 

Erittäin tärkeä asia on palveluverkkoratkaisun toimeenpanon eteneminen. Kuten tänään kouluverkon osalta tiedoksiannoissa kuulimme, uusien koulukeskusten kustannusten osalta näyttäisi siltä, että projektin vaikuttavuus sisällöllisten asioiden lisäksi on täyttä totta myös euromääräisesti. Uusien koulukeskusten vuokrakustannus toimialalle ei tule merkittävästi muuttumaan nykytasosta. Tämä on osoitus siitä, että riittävän rohkealla päätöksenteolla, huolellisella valmistelulla ja ennen kaikkea ajantasaisella seurannalla on erittäin iso merkitys hyvään lopputulokseen pääsemisessä.

 

Haasteista huolimatta Imatran kaupungin talous on kuitenkin vakaalla tasolla. Siitä kiittäminen on aiempien valtuustokausien päätöksenteon. Imatralla on menneinä vuosina oltu rohkeita, on osattu sopeuttaa palvelutuotantoa vähenevään väkimäärään, on tehty kipeitä päätöksiä. Ollaan oltu ennakoivia – ja se näkyy tämän hetken tilanteessa. Samaa rohkeutta tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessakin. Saattaa olla, että hyvinkin nopeasti sen jälkeen, kun kaupunginhallitus aloittaa kehittämiskorityöskentelyn.

 

Hyvät läsnäolijat,

Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia virkamiehiä ja luottamushenkilöitä siitä työstä, jolla talousarviovuosi 2019 voidaan jälleen kerran, alijäämäisyydestä huolimatta, aloittaa huomattavasti helpommista lähtökohdista kuin monessa muussa Suomen kunnassa. Erityisesti toivon meille kaikille, niin luottamushenkilöille kuin virkamiehille, sitoutumista yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen. Ollaan avoimia, esimerkillisiä ja positiivisia. Ei vedetä mattoa itsemme ja muiden alta. Ei väitetä, etten tiedä tai en minä vaan ne muut. Kritisoidaan tarvittaessa, mutta tehdään se reilusti ja avoimesti. Ollaan ahkeria; tutustutaan päätösten sisältöihin ja merkitykseen, etukäteen. Jotta tiedetään mistä päätetään.

Nimittäin haasteellisessa tilanteessa, jos missä, tarvitaan vahvaa sitoutumista ja johtajuutta. Ja sitä johtajuutta edustaa paitsi meidän virkamiesjohto, myös tässä salissa istuvat luottamushenkilöt.

Tarvitsemme edelleen rutkasti avointa mieltä, innovatiivisuutta ja yhteenhiileen puhaltamista. Meidän on välttämätöntä oppia päästämään irti vanhasta ja meidän on innostuttava oppimaan uutta. Vain näin toimien voimme jatkaa isojen tärkeiden päätösten tekemistä ja tulemme varmasti löytämään ratkaisuja, jotka ovat kestäviä ja tarjoavat parhaan mahdollisen ratkaisun kuntalaisten kannalta.

 

 

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

Kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn talousarvion vuodelle 2019.

Sen myötä haluan kiittää teitä arvoisat luottamushenkilökollegat ja viranhaltijat hyvin sujuneesta yhteistyöstä menneen vuoden ja tietysti talousarvioprosessin aikana.

Kaupungin henkilökuntaa haluan kiittää kunkin omasta panoksesta kuntalaisten hyväksi. Olemme eläneet, elämme nyt ja tulemme varmasti tulevaisuudessakin elämään muutoksen aikoja, joissa iso osa muutoksesta ja tarpeesta tulee ulkoa annettuna. Muutoksen kanssa tulee oppia elämään ja on opittukin elämään. Muutoksen mahdollisuudet pitää hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla kuitenkin niin, että kaikilla on käytössä erilaisia työkaluja muutoksen käsittelemiseen ja ymmärtämiseen.

 

Ja kaikille yhteisesti toivotan rauhallista ja rentouttavaa joulunaikaa sekä ennen kaikkea intoa tulevalle vuodelle!

 

 

 

 


 [AH1]

16.08.2021Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan valinta
24.05.2021Tilinpäätösvaltuusto; esittelypuheenvuoroni
15.05.2021Katukanava-kirjoitus Imatran toimintakulttuurin muutoksesta
03.05.2021Eriävä mielipide Mansikkalan koulun vararehtorivalintaan
26.04.2021Eriävä mielipide kaupunginjohtajavalintaan
26.04.2021Puhe kaupunginvaltuusto 26.4.2021 - kaupunginjohtajavalinta
06.03.2021Riitta Uosukainen tukee Annan kuntavaaliehdokkuutta
06.03.2021Ehdolle kuntavaaleihin
01.02.2021Mioni-yrityspuistoon liittyvä keskustelu
19.01.2021Kaupungin johtamisrakenteesta, Katukanava-kirjoitus
07.12.2020Maapoliittisen ohjelman käsittely kaupunginvaltuustossa
09.11.2020Talousarviovaltuusto
05.11.2020Kommentti Imatrankosken koulu nuorisotilaksi -aloitteen käsittelyyn liittyen
25.05.2020Tilinpäätösvaltuusto
05.12.2019Imatran kaupungin henkilöstöjuhla -juhlapuhe
11.11.2019Talousarviovaltuusto
16.09.2019Valtuustoaloite anonyymistä rekrytoinnista
27.05.2019Tilinpäätösvaltuusto
13.03.2019Kolumni Eksotesta Imatralainen-lehdessä
10.12.2018Talousarviovaltuusto
28.05.2018Tilinpäätösvaltuusto
28.05.2018Valtuuston päätös sotekiinteistöistä
27.02.2018Kolumni kaksoisraiteesta Imatralainen.lehdessä
14.12.2017Kaukopään koulu 80 vuotta
01.12.2017Talousarviovaltuusto
01.10.2017Vanhusten viikon juhla
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
01.07.2017Imatran kaupungin tervehdys Itä-Länsi -pesäpallotapahtumassa
27.05.2017Tilinpäätösvaltuusto
24.04.2017Kaupunginjohtajan valinta, kaupunginvaltuusto
18.03.2017Hannu Sopasen muistokonsertti
11.02.2017Imatran uuden teatetrin avajaiset
19.12.20166. luokkalaisten itsenäisyyden ja joulun juhla
14.12.2016Talousarviovaltuusto
13.12.2016Tiina Wilén-Jäppisen muistovaltuusto
06.12.2016Itsenäisyyspäivän juhla Kulttuuritalo Virrassa
14.10.2016Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
08.10.2016Kulttuuritalo Virta 30 v
20.06.2016Tilinpäätösvaltuusto
09.06.2016Teatterin harjannostajaiset
15.05.2016IPV - kauden avaus
12.04.2016Kolumni Imatralainen
30.01.2016Tervehdys SM-hiihdot palkintojenjako
29.01.2016SM-hiihtojen avajaiset
19.12.2015Prisman harjakaiset
07.12.2015Talousarviovaltuusto
03.12.2015Teatterin peruskiven muuraus
02.12.2015Imatran Invalidit ry:n esteettömyysseminaari
27.10.2015Kolumni Imatralainen
15.06.2015Tilinpäätösvaltuusto
01.04.2015Kolumni Imatralainen
08.12.2014Talousarviovaltuusto
29.10.2014Kolumni Imatralainen
04.10.2014Imatran seudun Pelastakaa Lapset ry 50 vuotta
18.09.2014Kutsunnat
17.06.2014Tilinpäätösvaltuusto
22.04.2014Kolumni Imatralainen
17.03.2014Strategia kaupunginvaltuustossa
17.03.2014Kouluverkko kaupunginvaltuustossa
22.01.2014Kuntarakenneseminaari Kulttuuritalo Virrassa
09.12.2013Talousarviovaltuusto
08.11.2013Imatran Postimerkkikerho 70 v
30.10.2013Kolumni Imatralainen
11.10.2013Maakuntatilaisuus
10.10.2013Vanhusten viikon juhla
28.08.2013Kutsunnat
19.08.2013Saimaan AMK:n omistusjärjestely kaupounginvaltuutossa
28.06.2013Imatra Big Band Festivaalin avajaiset
10.06.2013Tilinpäätösvaltuusto
17.04.2013Maakuntatilaisuus
16.04.2013Kolumni Imatralainen
16.03.2013Naiskuoropäivien avaus
10.12.2012Hankintastrategia 2013-2010 kaupunginvaltuustossa
10.09.2012Valtuustoaloite lastenhoitohuoneen järjestämiseksi
18.06.2012Hankinnat
01.11.2011Katukanava-kirjoitus Imatran korkeista asumiskustannuksista