Talousarviovaltuusto

11.11.2019

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

 

Nyt käsiteltävänä oleva vuoden 2020 talousarvio on monella tapaa hyvin poikkeuksellinen. Ensimmäistä kertaa historiassa käsittelemme talousarvion marraskuussa samaan aikaan veroprosentin kanssa. Käsittelytapa on ehdottoman järkevä, mutta käsittely ei aikataulullisesti ollut helppo.

 

Viime vuotiseen tapaa talousarvion tekeminen oli todella haasteellista myös muista syistä. Verotuloennusteet olivat poikkeuksellisen epävarmoja viime hetkille asti. Se aiheutti lukujen jatkuva muutoksen talousarviokäsittelyn eri vaiheissa. Olimme lähtökohtaisesti koko talousarvioprosessin ajan alijäämäisessä talousarviossa. Tästä syystä koko prosessin ajan kaupunginhallituksen pöydällä oli erilaisia keinovalikoimia.

 

Tänä vuonna valmistelun lähtökohdat olivat jälleen haasteelliset. Edelleen haasteena on se, ettei veropohja kasva, työttömyys on edelleen varsin korkeata, siitä huolimatta tietyt alat kärsivät osaajien puutteesta, väki vähenee ja vanhenee. Ja kun näihin lisää vielä valtion puolelta ennusteiden puutteet ja verotulojen tilitysten ongelmat, voi aidosti todeta niin viranhaltijoiden kuin luottamushenkilöidenkin kohdanneen haasteita valmistelussa.

 

Valtuustoseminaarissa yhteinen tavoitetilamme oli tasapainoinen talousarvio ja terve talous. Talousarvion valmistelu lähti tällä ajatuksella. Tavoitteena riittävän suuri vuosikate investointien tekemiseksi ja poistojen kattamiseksi. Ennusteiden tarkentuessa olimme hyvin pian sen väistämättömän tosiasian edessä, että alijäämän suuruudesta johtuen oli pakko käynnistää yt-menettely ajatuksella rakenteen muuttamisesta ja pitkäaikaisten vaikutusten saamisesta.

 

Edellisissä pykälissä päätettyjen, ennallaan pidettävien veroprosenttien perusteella verotulojen arvioidaan kasvavan (kokonaisuudessaan yli 6 miljoonalla eurolla). Ensi vuodelle on odotettavissa lisäystä myös valtionosuuksiin.

Paitsi verotulot ja valtionosuudet, myös toimintakate kasvaa 5 miljoonalla kuluvan vuoden arvioituun toteumaan nähden. Talousarvioesityksen toimintakate sisältää yt-menettelyn kautta haettavan 1,6 miljoonan euron osuuden. Kaupunginhallitus toimi niukalla linjalla mm. avustushakemusten kanssa. Niukkuutta ja tarkkaa taloudenpitoa on tehty kautta linjan ja pyritty sitä kautta minimoimaan menoja.

 

 

Toimintakatteen kasvulle on kuitenkin yksi selvä selitys. Ensi vuoden Eksoten maksuosuuden kasvu tulee olemaan ensi vuonna 6 miljoonaa. Ja tuo 6 miljoonan kasvu pitää sisällään jo Eksoten oman yt-menettelyn kautta haettavan säästön. Eksoten maksuosuuden kehitys on meille ja koko Etelä-Karjalalle erittäin iso haaste. Siksi on ehdottoman tärkeää, että Eksote pystyy tekemään toimenpiteet, joilla tuo heidän hallituksen asettama 9 miljoonan säästötavoite saavutetaan. Mutta sekään ei vielä riitä. Imatran kaupungin ja koko maakunnan kuntien kannalta nykyinen kustannuskehitys on kestämätön. Me olemme tehneet rakenteellisia ratkaisuja omaan organisaatioomme jo vuosien ajan. Olemme tehostaneet ja karsineet – on kestämätöntä, jos me edelleen joutuisimme etsimään sopeutuskeinoja sisältä ulkoa annettua kustannuskehitystä vastaan taistellessamme.

 

Kaupunginhallitus kävi talousarvioprosessin aikana periaatteellisen keskustelun investointien jaosta perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin. Keskustelun seurauksena päädyttiin noudattamaan aiempien vuosien menettelytapaa investointien jaosta perusinvestointeihin ja elinkeinopoliittisiin investointeihin.

 

Koska vuosikate, jopa vuosikatetaso, oli talousarviokäsittelyn aikaan pitkään avoimena, myös investointien suuruus ja sisältö määrittyivät vasta talousarvioprosessin viimehetkillä. Taloudellisten realiteettien seurauksena investointitaso jää ensi vuonna pieneksi. Aluesaneeraukset joudutaan siirtämään. Ison osan investointipotista vie Mansikkalan koulukeskuksen ensikertainen kalustaminen ja koulun lähelle tehtävät liikennejärjestelyt: mm. liikenneympyrä, jättöalueet, aidat ja turvallinen alikulku. Tämä investointipäätös on osa edellisen valtuuston palveluverkkopäätöstä ja siellä tehtyjä linjauksia turvallisten kouluteiden turvaamisesta.

Viime vuotiseen tapaan palveluverkkoinvestointeja uusien koulurakennusten osalta ei ole sisällytetty vuosikatteella rahoitettaviin investointeihin. Ensi vuonna esitetään käytettäväksi 1,75 M€ elinkeinopoliittisiin, noin 10,5 miljoonaa perusinvestointeihin ja palveluverkkolinjauksen täytäntöönpanon osalta rakennusinvestointeihin 25 miljoonaa.

 

Mm. palveluverkkoinvestoinneista johtuva lainakannan merkittävä kasvu pakottaa meidät kaikki kantamaan huolta olemassa olevista kiinteistöistä aiheutuvien kustannusten minimoinnista. Tyhjiä tiloja meillä ei yksinkertaisesti jatkossa ole varaa ylläpitää.

 

 

Tämän vuoden talousarvioprosessin aikana kaupunginhallitus kävi poikkeuksellisen laajaa keskustelua elinvoimaisuudesta sekä pito- ja vetovoimasta. Olimme vahvasti yksituumaisia siitä, että meidän on oltava proaktiivisia elinvoimaisuuden edistämisessä. Lisää sijoittujia, lisää yrityksiä, lisää työpaikkoja – siinä vastaus alueen elinvoimaan ja sitä kautta myös kaupungin tulokertymään. Elinvoiman lisääminen ei kuitenkaan tapahdu itsestään vaan se vaatii kovaa ja pitkäjänteistä työtä. Meidän on aikaansaatava positiivinen alku, jonka jälkeen positiiviset asiat oravanpyörän lailla ruokkivat lisää positiivisia asioita. Kaupunginhallituksessa on päätetty satsata sijoittumispalveluiden kehittämiseen ja meillä on suuria odotuksia erityisesti teollisten sijoittujien ja sitä kautta työpaikkojen aikaansaamisesta.

 

Sijoittumispalveluiden kehittämisen lisäksi talousarvio sisältää noin 450.000 euron varauksen hallituksen erillisten päätösten perusteella tehtäviin elinvoimapanostuksiin.

 

Veroprosenttien osalta kaupunginhallitus on koko talousarvioprosessin pitänyt veroprosenttivaihtoehdot avoimena. Kolmannen käsittelyn virkamiesvalmistelu perustui vielä veronkorotukseen 0,25 prosenttiyksiköllä. Kaupunginhallitus oli kuitenkin yksimielisesti sillä kannalla, että kunnallisveroprosentti pidetään ennallaan. Veronkorotus olisi ollut käytännössä vain talousarvion tasapainotuskeino. Se ei olisi antanut mitään lisää.

 

Tästä hallituksen päätöksestä johtuen talousarvioesitys on noin 900.000 euroa alijäämäinen. Hallituksen päätös ja sen myötä tehty talousarvioesitys perustuu vahvalle näkemykselle elinvoimaisuuden, positiivisuuden ja ostovoiman ylläpitämiselle.

 

 

Vaikka talousarvio on alijäämäinen, se ei tarkoita, että tilanteeseen tyydyttäisiin. Meillä pitää olla valmius tehdä uusia päätöksiä suuntaan tai toiseen tarpeen niin vaatiessa. Kuten jo aiemmin totesin, talousarvio pitää sisällään myös elinvoimapanostuksia. Lisäksi talousarvio on talousarvio ja siihen sisältyy jo lähtökohtaisesti paljon epävarmuustekijöitä.

 

Olemme valmiita panostamaan sijoittumispalveluiden kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Se edellyttää edelleen kriittistä tarkastelua palvelujen laadukkaaseen ja tehokkaaseen tuottamiseen ja se edellyttää jo viime vuonna käynnistettyjen ja kesken olevien kehittämisprojektien läpivientiä.

 

 

 

 

 

Talousarvio sisältää lukemattomia euromääräisiä sekä asiasisällöllisiä yksityiskohtia, joista muutaman haluan erikseen mainita, en niiden euromääräisen suuruuden vaan vaikuttavuuden näkökulmasta.

 

Olen todella iloinen kesätyösetelin jatkumisesta myös ensi kesänä normaalien kesätyöllistämistoimenpiteiden lisänä. 62.000 euron panostus edesauttaa lukuisan nuoren työn saamista. Uskon, että tällä kannustetaan nuoria aktiiviseen työnetsimiseen. Erityisen tärkeänä pidän työelämätaitojen opettamisen ja oppimisen sekä sitä kautta vaikutukset mm. syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Haasteista huolimatta Imatran kaupungin talous on kuitenkin vakaalla tasolla. Siitä kiittäminen on aiempien valtuustokausien päätöksenteon. Imatralla on menneinä vuosina oltu rohkeita, on osattu sopeuttaa palvelutuotantoa vähenevään väkimäärään, on tehty kipeitä päätöksiä. Ollaan oltu ennakoivia – ja se näkyy tämän hetken tilanteessa. Jos haasteellisesta tilanteesta etsii positiivista, se on se, että meillä on nyt helpompaa kuin olisi ilman niitä tehtyjä päätöksiä.  

 

Hyvät läsnäolijat,

Haluan omalta osaltani kiittää valmistelevia virkamiehiä ja luottamushenkilöitä siitä työstä, jota talousarvion valmistumiseksi on tehty. Erityisesti toivon meille kaikille, niin luottamushenkilöille kuin virkamiehille, sitoutumista yhteisesti sovittavien tavoitteiden saavuttamiseen. Ollaan avoimia, esimerkillisiä ja positiivisia. Kritisoidaan tarvittaessa, mutta tehdään se reilusti ja avoimesti. Toivon myös ahkeruutta ja napakkaa päätöksentekoa: tutustutaan päätösten sisältöihin ja merkitykseen, etukäteen. Jotta tiedetään mistä päätetään.

Haasteellisessa tilanteessa tarvitaan vahvaa sitoutumista ja johtajuutta. Ja sitä johtajuutta edustaa paitsi meidän virkamiesjohto, myös tässä salissa istuvat luottamushenkilöt.

Tarvitsemme edelleen rutkasti avointa mieltä, innovatiivisuutta ja yhteenhiileen puhaltamista. Vain näin voimme jatkaa isojen tärkeiden päätösten tekemistä ja tulemme varmasti löytämään ratkaisuja, jotka ovat kestäviä ja tarjoavat parhaan mahdollisen ratkaisun kuntalaisten kannalta.

 

 

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

Näillä sanoilla kaupunginhallitus luovuttaa valtuuston käsittelyyn talousarvion vuodelle 2020.

 

 

16.08.2021Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan valinta
24.05.2021Tilinpäätösvaltuusto; esittelypuheenvuoroni
15.05.2021Katukanava-kirjoitus Imatran toimintakulttuurin muutoksesta
03.05.2021Eriävä mielipide Mansikkalan koulun vararehtorivalintaan
26.04.2021Eriävä mielipide kaupunginjohtajavalintaan
26.04.2021Puhe kaupunginvaltuusto 26.4.2021 - kaupunginjohtajavalinta
06.03.2021Riitta Uosukainen tukee Annan kuntavaaliehdokkuutta
06.03.2021Ehdolle kuntavaaleihin
01.02.2021Mioni-yrityspuistoon liittyvä keskustelu
19.01.2021Kaupungin johtamisrakenteesta, Katukanava-kirjoitus

Siirry arkistoon »